ΠΡΟΑΓΟΝΤΑΣ ΤΗΝ ΨΥΧΙΚΗ ΑΝΘΕΚΤΙΚΟΤΗΤΑ ΕΝ ΜΕΣΩ ΠΑΝΔΗΜΙΑΣ
Λεπτομέρειες- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ...μπορεί να σας ενδιαφέρουν
- Δημιουργηθηκε στις Δευτέρα 22 Ιουνίου 2020 16:16
- Τελευταία Ενημέρωση στις Δευτέρα 22 Ιουνίου 2020 16:16
- Δημοσιεύτηκε στις Δευτέρα 22 Ιουνίου 2020 16:16
- Γράφτηκε από τον/την apo.aggelis
- Εμφανίσεις: 378
Ψυχική Ανθεκτικότητα: Πρόκειται για μια σειρά ικανοτήτων του ατόμου που του δίνουν τη δυνατότητα να προσαρμοστεί επιτυχώς στο περιβάλλον, παρά τις δυσκολίες και τα εμπόδια που εμφανίζονται στη ζωή του.
- Αποδοχή άνευ όρων, συναισθηματικό δέσιμο
- Θέσπιση οικογενειακών κανόνων. Τα όρια και οι κανόνες θα πρέπει να είναι ισότιμοι και κατάλληλη για την ηλικία του κάθε παιδιού.
- Τήρηση καθημερινής ρουτίνας με χρήση εβδομαδιαίου προγράμματος
- Κατανομή ευθυνών του σπιτιού, επιβράβευση συμπεριφοράς του παιδιού
- Αφιέρωση ποιοτικού χρόνου με το παιδί. Το παιγνίδι μπορεί να συμβάλλει στην ανάπτυξη ψυχικής ανθεκτικότητας (ανταπόκριση σε απρόβλεπτες καταστάσεις, αυτορρύθμιση, ικανότητα αντίδρασης στο στρες, κ.ά.)
- Γονείς σε «κοινό μέτωπο» (Ο ένας γονιός δεν πρέπει να αναιρεί τον άλλο μπροστά στο παιδί. Εάν υπάρχουν διαφωνίες θα πρέπει να συζητηθούν χωρίς το παιδί .
- Αποφυγή συγκρίσεων με άλλους. Η σύγκριση μπορεί να γίνει μόνο με τον ίδιο τον εαυτό
- Αναγνώριση και διαχείριση συναισθημάτων
- Δίνουμε ευκαιρίες τα παιδιά έρχονται αντιμέτωπα με μικρές αποτυχίες στη ζωή
- Αναζήτηση εναλλακτικών λύσεων («Μαρία, τα τουβλάκια είναι ακόμα στο πάτωμα, ενώ όλοι είναι έτοιμοι για φαγητό. Πρώτα θα πρέπει να μαζέψεις τα τουβλάκια και μετά θα πάμε για φαγητό. Θα το κάνεις μόνη σου ή θα ζητήσεις από κάποιον να σε βοηθήσει;»
- «Μαρία, τα τουβλάκια είναι ακόμα στο πάτωμα, ενώ όλοι είναι έτοιμοι για φαγητό. Πρώτα θα πρέπει να μαζέψεις τα τουβλάκια και μετά θα πάμε για φαγητό. Θα το κάνεις μόνη σου ή θα ζητήσεις από κάποιον να σε βοηθήσει;»)
- Συμμετοχή στη λήψη αποφάσεων. Κάθε επιλογή έχει τα συν και τα πλην. Μερικές επιλογές έχουν άμεσα οφέλη, κάποιες άλλες πιο έμμεσα. Σε κάποιες επιλογές αποκλείονται κάποια πρόσωπα, σε άλλες συμμετέχουν. Το να καταλάβει το παιδί τις συνέπειες θα τα βοηθήσει να μάθουν να περιορίζουν το εύρος των αποδεκτών επιλογών. Αποφύγετε να λύνετε τα δικά τους προβλήματα
- Ενισχύουμε τη διεκδικητική συμπεριφορά
- Οι δηλώσεις γίνονται πάντα σε χρόνο ενεστώτα, σαν να συμβαίνει ήδη το επιθυμητό γεγονός. «Είμαι καλός στα Μαθηματικά» και όχι «θα γίνω καλός?». Χρησιμοποιούμε θετικές λέξεις και έννοιες. «Είμαι θαρραλέα» και όχι «δεν φοβάμαι».
- Εκπαίδευση στην αυτορρύθμιση. Η αυτορρύθμιση περιγράφει την ικανότητα να μπορούμε να ανταπεξέλθουμε στις καταστάσεις, διατηρώντας το επίπεδο εγρήγορσης που αναλογεί στην περίσταση.
- Τεχνική: Μηνύματα «Εγώ»: Επικεντρωνόμαστε στο πρόβλημα και όχι στην συμπεριφορά. Εγώ αισθάνομαι ___________ (συναίσθημα) γιατί ______________ (περιγράφουμε την πράξη ή αιτίες χωρίς να χρησιμοποιούμε τη λέξη εσύ). π.χ., Εγώ αισθάνομαι λυπημένη, γιατί το παιχνίδι έσπασε. Εγώ αισθάνομαι θυμωμένη, γιατί το χτύπημα κάνει τον άλλο να πονά. Εγώ αισθάνομαι λυπημένη, γιατί το βιβλίο σκίστηκε.
- Η δύναμη του μαχητή. Το παιδί μπορεί μέσα στο βάζο να προσθέσει τα χαρτάκια καθώς και άλλα σημαντικά χαρτάκια με μηνύματα που έχει από φίλους, συμμαθητές/τριες, ευχές και στίχους τραγουδιών. Στη συνέχεια προσθέτει μέσα μικροαντικείμενα με συναισθηματική αξία (π.χ. εισιτήριο από κάποια ταινία που του άρεσε πολύ, ένα μπαλόνι, μια ζωγραφιά, ένα παιχνιδάκι που έχει από μικρή ηλικία, κ.ά.)
- Ασκήσεις χαλάρωσης (βλ. Ασκήσεις χαλάρωσης σε παιδιά και εφήβους)
https://www.youtube.com/watch?v=-pa_e-qiKnA&t=861s
Παρασκευή Νικηφόρου
Ψυχολόγος
ΜΑ, MSc Κλινικής Ψυχολογίας
PhD(c) Σχολικής Ψυχολογίας